18°

București

ULTIMA ORA

EMINESCU trebuia să poarte... un BRAND. Luceafărul poeziei româneşti avea geantă... VUITTON?!...Fotografii exclusive


Zi de zi, poate fără să ştim, călcăm pe urmele paşilor lui Eminescu, geniul nepereche, de la a cărui trecere în eternitate se împlinesc zilele acestea 124 de ani. Atingem, poate fără să ne dăm seama, lucruri pe care le-ar fi putut atinge şi marele poet. Aşa s-a întâmplat cu un pasionat de Eminescu - şi nu oricare, ci chiar cel care a pus bazele Muzeului Virtual Eminescu - care a găsit la un colecţionar, care a cumpărat de la o bâtrână doamnă, o geantă fabuloasă. O geantă cu inscripţia M. Eminovici. Numele oficial al lui Eminescu. O geantă de călătorie despre care pasionatul eminescofil crede că ar putea fi... Louis Vuitton. Să-i ascultăm fascinanta poveste.
Cercetătorul eminescofil Dan Toma Dulciu a intrat în povestea presupusei genţi Vuitton a lui Eminescu, în urmă cu câţiva ani, la un târg al anticarilor. Povestea este fabuloasă, fascinantă şi, ca orice poveste, aproape... incredibilă.
Începutul. Un eminescofil, la un târg de lucruri vechi
”La un târg de antichităţi, cineva mi-a spus: «Vezi că este un colecţionar care are o geantă atribuită lui Eminescu»”! Aşa îşi începe povestea Dan Toma Dulciu, care deşi a cercetat multe lucruri ascunse din (şi despre) viaţa lui Eminescu, deşi a scris numeroase cărţi despre ceea ce a descoperit - vezi « Eminescu și Diplomația », Editura Universitară, București, 2008, vezi « Misterele gravurilor ediției Maiorescu Simboluri Criptice », Editura Universitară, București, 2008 ş.a. -, care deşi a pus bazele unui impresionant MUZEU VIRTUAL EMINESCU, care deşi are o extraordinară expertiză în criptologie (vezi ” O istorie a Criptologiei Române”, Editura RAO, București, 2010), cu tot acest CV de invidiat, nu-i place să-şi spună decât simplu: EMINESCOFIL. Adică... IUBITOR DE EMINESCU. După cum veţi vedea, povestea lui Dan Dulciu este mai degrabă o metapoveste. O poveste despre o poveste. Sau despre mai multe poveşti. Sau, de ce nu, o poveste într-o poveste. Care dacă n-ar fi despre Eminescu, ar părea, mai degrabă, desprinsă din O MIE ŞI UNA DE NOPŢI... DE POVESTE.
”I-am spus că aş vrea să văd geanta”
”Aşadar acolo, printre antichităţi, printre acele multe şi ciudate lucruri pline de patina şi parfumul (trecerii) timpului, acolo l-am cunoscut pe domnul Cristian Ştefănescu, proprietarul acestei valize despre care vom vorbi: o valiză care i-ar fi aparţinut lui Eminescu. M-am dus la dânsul, i-am spus că eu sunt pasionat de Eminescu, că am scris despre marele poet şi că aş vrea să văd geanta”, spune Dan Dulciu povestea despre cum a cunoscut un colecţionar de antichităţi, conştient sau nu că ne ţine cu sufletul la gură.
Aici începe povestea misterioasei genţi de voiaj. O geantă a timpului?
În sfârşit, după ce ne spune cum a fotografiat misteriosul obiect şi cum a postat fotografia în MUZEUL VIRTUAL EMINESCU, Dulciu începe povestea genţii/valizei... timpului: ”Am fotografiat valiza şi am pus-o atât pe blogul meu, cât şi pe «Muzeul Virtual Eminescu». Povestea acestei genţi sau valize de voiaj ar fi următoarea. În urmă cu vreo şapte-opt ani, cineva i-a spus domnului Ştefănescu că, undeva în zona Piaţa Amzei, locuieşte o bâtrână care moştenise de la vechii proprietari o geantă, un geamantan de călătorie care are pe o etichetă metalică inscripţionat M. Eminovici. Domnul Ştefănescu, pasionat de astfel de comori care ar putea fi extrem de valoroase, mai ales din punct de vedere istoric şi cultural, a negociat cu bătrânica şi a cumpărat acestă valiză”.
Povestea duce la Casa Slavici
”Această valiză veche a fost mult timp în posesia acestei doamne ajunse la o vârstă venerabilă, care îşi aducea aminte că obiectul ar proveni din casa lui Slavici, aflată odinioară în Piaţa Amzei. Aici, mama acesteia ar fi lucrat în tinereţe în slujba familiei Slavici, iar după moartea scriitorului ardelean ar fi luat cu sine şi cufărul cu pricina”, spune povestitorul Dulciu.
Valiza datează din veacul al XIX-lea. Şi poate fi... foarte valoroasă
Pe valiză se vede nu numai patina timpului, ci sunt lipite, în diverse locuri, etichete din porturile sau oraşele pe unde a poposit valiza în veacul al 19-lea. Cel mai bine, în afară de o etichetă cu ORŞOVA, se văd etichete din Germania (unde Eminescu a fost şi în tinereţe, înainte de 1883 – la Postdam, la Berlin, dar şi la maturitate, după 1883, spre a se trata de anumite boli), dar şi din Franţa (Paris) sau de la New York (unde Eminescu nu a fost niciodată), lipite acolo, pe ”VALIZA TIMPULUI”, cândva în anii 1886 şi 1887. Pe acele vremuri, pe când Eminescu, fostul redactor incomod de la TIMPUL, dacă lui i-ar fi aparţinut atunci valiza, când nu călătorea să-şi vadă de sănătate, scria - în ţară sau în cele străinătăţi - poeme cu mesaje tulburătoare. Precum LA STEAUA (1886). ”Era pe când nu s-a zărit/Azi o vedem şi nu e”. Dar să ne întoarcem la VALIZA TIMPULUI. ”Valiza aceasta, cu aspect şi formă de cufăr, datează din a doua jumătate a veacului al XIX-lea. Dacă se va adeveri a fi veritabilul cufăr de călătorie al lui Eminescu, el poate deveni mai valoros decât un obiect purtând marca Louis Vuitton!”, spune Dan Dulciu cu privire la modul cum a aflat de misterioasa valiză a lui Eminescu.
”Are caracteristicile genţilor de călătorie Louis Vuitton”
După ce a fotografiat din toate unghiurile această adevărată ”valiză a timpului”, Dan Dulciu a încercat să o studieze cu atenţie, având revelaţia că ar putea fi un cufăr marca Vuitton. ”Geamantanul este cam de 1,10 m lungime şi vreo 40 de cm lăţime şi are caracteristicile genţilor de călătorie Louis Vuitton. În epocă, aceste genţi erau considerate la început genţi de voiaj. Abia acum doamnele le consideră obiecte de valoare, genţi foarte preţioase şi cred că, la o eleganţă vestimentară deosebită, trebuie asortat şi... un Vuitton. Dar atunci, în epocă, când se călătorea cu un faeton, cu o diligenţă, au fost făcute astfel de genţi, de valize sub formă paralelipipedică, pentru a nu cădea, pentru a se aşeza bine şi, datorită unui capac ingenios, să poată să se apere şi de intemperii. Şi, astfel, au fost foarte bine vândute în epocă. Iniţial, aceste genţi/valize erau foarte solide. Şi aveau loc pentru cămăşi, pantofi, parfumuri, cărţi: orice se putea pune acolo! Eu am mers la Hotelul Marriott, la reprezentanţa Vuitton şi am consultat produsele Vuitton, inclusiv un istoric al acestei mărci. Ei, bine, una dinte acele genţi seamănă perfect cu geanta pe care o are domnul Cristian Ştefănescu. Mai mult, eu am intrat în corespondenţă cu reprezentanţii fabricii. Aceştia m-au întrebat dacă există semnul Vuitton pe această valiză de voiaj. Din nefericire, acest semn nu există. Iar cei de la Vuitton mi-au spus: «Nu avem posibilitatea să identidficăm apartenenţa la brandul nostru dacă nu are semnul respectiv». Numai că eu am descoperit că înainte de 1888 ei nu puneau acest semn pe respectivele genţi. Dar nu am mai vrut să intru în polemică cu ei”. Noi credem că polemica trebuie să se transforme în dezbatere. Pentru salvarea moştenirii Eminescu. Atât cât a mai rămas.
Ipoteze de lucru. Şi multe întrebări... fără răspuns
Două sau trei lucruri te pun pe gânduri la acestă geantă/valiză şi te fac să te gândeşti, dar şi să te îndoieşti dacă ar putea să-i fi aparţinut lui Eminescu. Sau nu. Mai întâi, este vorba de eticheta metalică pe care este gravat M. Eminovici. În legătură cu acest nume Dan Dulciu spune că acesta era numele înscris în paşaportul lui Eminescu şi că, musai, el trebuia să fie înscris şi pe geanta/valiza de voiaj, pentru a o putea recunoaşte şi recupera cel care călătorea cu ea în faeton sau pe vapor sau cu alt mijloc de deplasare din acele vremuri. Într-o a doua ipoteză, valiza putea să-i aparţină fratelui său, Matei, care, ulterior, i-a împrumutat-o lui Eminescu (atunci când a plecat în străinătate să se trateze). Şi, în a treia variantă, valiza putea, pur şi simplu, să-i aparţină exclusiv lui Matei Eminescu. Iar acest lucru nu ar face-o chiar atât de neinteresantă (mai ales dacă se va dovedi că ar fi... marca Vuitton). Ce căuta, însă, în casa lui Slavici, de unde Eminescu a plecat în iunie 1883, când, se pare/se zice că un complot ”frăţesc” ar fi încercat să-l scoată din viaţa publică pentru că era... prea incomod?!... Şi l-au internat... la nebuni?!... Aşadar, geanta i-a aparţinut lui Eminescu înainte de 1883, după 1883 (până în 1887) cum arată o etichetă, sau şi într-o perioadă şi în alta? Sau... niciodată? Aceasta este întrebarea. Cu certitudine geanta a mai trecut şi prin alte mâini: şi înainte şi după 1883. Şi asta pentru că - dacă ar fi să luăm ca reper în spaţiu şi timp, casa Slavici din Piaţa Amzei şi anul când Eminescu a plecat de acolo – trebuie spus că pe geantă apar etichete de la Paris şi New York, unde Eminescu nu a fost niciodată. Aşadar multe enigme. Şi multe întrebări... fără răspuns.
Firma Vuitton nu are suficiente informaţii pentru a confirma autenticitatea. Deocamdată
Am vrut şi noi să aflăm ce cred cei de la Vuitton despre această aproape magică poveste a unei genţi care, pe lângă faptul că ar putea să fie una ”de marcă”, i-ar fi putut aparţine lui Eminescu. Ceea ce ar fi cu adevărat extraordinar. Nu mică ne-a fost mirarea să aflăm că, deşi nu confirmă, dar nici nu infirmă autenticitatea valizei, întrucât ”nu există suficiente informaţii”, cei de la Vuitton ar putea fi interersaţi să achiziţioneze această valiză pentru muzeul din Franţa, mai ales pentru că i-ar fi aparţinut lui Eminescu. Cu o singură condiţie: ca proprietarul, respectiv Cristian Ştefănescu, să supună obiectul său de colecţie unei expertize. Ar fi culmea ca această geantă aparţinând unui mare român să ajungă în Franţa. Deşi nu ar fi de colo ca urma Luceafărului poeziei româneşti pe pământ să ajungă aproape de Paris, oraşul supranumit... CETATEA LUMINII.
NOTĂ. Prin amabilitatea cercetătorului Dan Toma Dulciu, ”ring” vă prezintă, mai multe fotografii (din colecţia Dan toma Dulciu), unele în exclusivitate absolută în presă cu această misterioasă geantă despre care se crede că i-ar fi aparţinut lui Eminescu. Cittitorii ”ring„ sunt rugaţi să-şi spună părerea. Aşteptăm, evident şi punctul de vedere al... specialiştilor.
”Valiza aceasta, cu aspect şi formă de cufăr, datează din a doua jumătate a veacului al XIX-lea. Dacă se va adeveri a fi veritabilul cufăr de călătorie al lui Eminescu, el poate deveni mai valoros decât un obiect purtând marca Louis Vuitton!”, Dan Toma Dulciu, eminescofil (întemeietorul Muzeului Virtual Eminescu)

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Louis Vuitton Mihai Eminescu

Ti-a placut?

13636

afisari