18°

București

ULTIMA ORA

De ce a ajuns alăptatul copiilor campanie de interes public la radio și la TV


Locul mesajelor de interes public despre hidratarea corectă cu minimum doi litri de lichide pe zi și despre consumul moderat de alcool, zahăr, sare și grăsimi a fost luat în ultima perioadă de cele despre... alăptat. În spatele noii campanii stă o decizie de anul trecut a CNA. Inițiativa aparține însă Asociației SAMAS, Alianța pentru Sănătatea Mamei și Copilului.

Cele trei mesaje de interes public aprobate de CNA sunt:

1. „Alăptarea exclusivă a copilului în primele 6 luni de viață este esențială pentru buna dezvoltare, imunitatea și sănătatea viitorului adult.”

2. „Alăptarea copilului timp de cel puțin 1 an reduce riscul de apariție a cancerului de sân la mamă.”

3. „Deciziile tale în primele 1.000 de zile ale copilului influențează sănătatea acestuia pentru tot restul vieții.”

România este țara cu cea mai scăzută rată a alăptării exclusive până în 6 luni (12,6%) din întreaga Uniune Europeană, așa cum recomandă Organizația Mondială a Sănătății. Spre comparație, următoarea țară cu cea mai mica rată a alăptării este Irlanda, cu o rată de 53%, la un nivel considerabil mai sus decât România. România nu se apropie nici măcar de media europeană de 30%. La această situație dramatică s-a ajuns din cauza nivelului scăzut de informații. De exemplu, doar 33% dintre mame declarau, în 2013, că au fost instruite cu privire la alăptare, arată un studiu realizat de Institutul de Ocrotire a Mamei și Copilului din România.

Este dovedit științific că toate deciziile pe care o mamă le ia în primele 1.000 de zile de viață a bebelușului (de la momentul concepției până la 2 ani) influențează starea de sănătate a acestuia, pe tot parcursul vieții. Studiul a demonstrat că factorii genetici contează în proporție de 20%, procentul de 80% reprezentând factorii epigenetici – alegerile pe care mama le face în ceea ce privește nutriția în timpul sarcinii, nașterea, alăptarea, nutriția copilului etc. De aceea, Asociația SAMAS  și CNA consideră că o comunicare prin intermediul media a unor mesaje despre importanța alăptării ar contribui decisiv la starea de sănătate a societății din România pe termen lung.

Ti-a placut?

751

afisari