28°

București

ULTIMA ORA

Cum îţi dai seama dacă te-a lovit astenia de primăvară


Sosirea primăverii nu înseamnă doar “Înfloresc grădinile/ceru-i ca oglinda”, ci aduce cu sine şi o serie de neplăceri de ordin neuropsihic, precum astenia. Iată simptomele care te ajută să recunoşti această problemă.

Încălzirea vremii, odată cu venirea primăverii, nu ne aduce doar ghiocei, colţul ierbii, raze de soare, fluturi etc. Persoanele mai sensibile se pot confrunta cu serioase tulburări. “Odată cu venirea primăverii, se înregistrează o dublare a afecţiunilor neuropsihice cu răspuns somatic, care se prezintă la urgenţe”, susţine conf. dr. Tudor Ciuhodaru, medic medicină de urgenţă la Spitalul “Sf. Ioan”, Iaşi.

De la nervozitate la suicid

“În general, femeile sunt mai afectate decât bărbaţii de astenia de primăvară. Principalele simptome sunt: oboseală, lipsa puterii de concentrare, melancolie, nervozitate, insomnie, palpitaţii, cefalee, apatie şi lipsa formei fizice. Însă manifestările asteniei nu sunt limitate numai la senzații subiective, ci pot apărea chiar şi variaţii ale tensiunii arteriale, tulburări de echilibru sau de ritm cardiac. În cazul formelor severe, decompensarea nevrozelor şi a depresiilor duce la numeroase tentative suicidare, care ating un vârf în această perioadă”, explică medicul.

Ce o generează

Astenia de primăvară este determinată de efortul adaptativ al organismului la variaţiile de temperatură, ritm circadian (seara se întunecă mai târziu), umiditate care, asociate sau nu carenţelor de vitamine şi oligoelemente şi epuizării rezervelor energetice acumulate pe durata iernii, determină scăderea imunităţii şi creșterea susceptibilităţii emoţionale.

Ipohondrie şi tulburări de somn

“Oboseala extremă, «sfârşeala», ce apare după eforturi minime fizice sau mentale, asociată cu cefalee şi sentimentul unei instabilităţi generale şi lipsa capacităţii de relaxare reprezintă semne ale asteniei de primăvară. Adesea observăm fenomene de tip ipohondrie, anhedonie (lipsa de plăcere pentru a face orice) asociate depresiei şi anxietăţii. Tulburările de somn sunt frecvente, asociind somnolenţa de peste zi cu tendinţa de odihnă prelungită, cu dificultăţi de a adormi sau treziri peste noapte”, afirmă conf. dr. Ciuhodaru.

Metode prin care previi/învingi această problemă

- Planificarea programului
- Respectarea orelor de somn
- Evitarea suprasolicitării nervoase
- Consumul de legume şi de fructe proaspete
- Mai mult timp petrecut în aer liber
- Control de specialitate la primele semne de boală

Ti-a placut?

1018

afisari