ZiarulRing

13-mai2024

ULTIMA ORĂ

EVENIMENT

EXCLUSIV! Fost COLEG al lui Iovan, despre DRAMA PILOŢILOR pensionaţi: ” Vina lui este ZERO! Vina lui este faptul că se AFLA în AVION!”

Avatar

Publicat

pe

 Luni, avionul pilotat de Adrian Iovan, care avea la bord personal medical şi se deplasa pentru o prelevare de organe destinate mai multor transplanturi, a aterizat forţat la limita judeţului Cluj cu Alba, în apropierea localităţii Fântânele, într-o zonă greu accesibilă. Dacă iniţial presa anunţa că toate cele şapte persoane de la bord erau în viaţă, seara, informaţia conform căreia pilotul Adrian Iovan şi o studentă la medicină au decedat a îngrozit o ţară întreagă.

Motivele şi ipotezele prăbuşirii avionului tip Britten Norman Islander BN2 au îngroşat rândurile publicaţiilor, însă concluziile vor fi trase abia după o anchetă amănunţită, după chestionarea copilotului şi a celorlalţi pasageri, dar şi după investigarea cutiei negre. Ovidiu Măcroiu, fost pilot militar, civil şi privat, dar şi coleg de şcoală militară cu Adrian Iovan, a vorbit, în EXCLUSIVITATE pentru ziarulring.ro, despre acest tragic accident, despre fenomenul de givraj, ce pare să fi reprezentat unul dintre motivele pentru care avionul s-a prăbuşit, dar şi despre condiţia pilotului român ieşit la pensie, însă nevoit să se întoarcă la bordul unor aeronave vechi de peste 40 de ani pentru a-şi putea plăti datoriile, în urma tăierii pensiilor speciale, în 2010, de către Guvernul Boc.

Fenomenul de GIVRAJ, întâlnit atât iarna, cât şi vara „Fenomenul de givraj poate să apară în orice anotimp, chiar şi vara. În principiu, când acest fenomen, reprezentat printr-un nor cu particule de gheaţă ce se depun pe avion şi nu poate fi ocolit, vara se coboară, iar iarna se urcă, pentru o evitare”, ne-a mărturisit fostul pilot, care a trecut, la rândul său, prin astfel de experienţe. În ceea ce priveşte sistemul de localizare ce ar trebui să fie instalat pe avion, este limpede că undeva, ceva nu a funcţionat aşa cum trebuie: „Eu nu am zburat pe aşa ceva, însă aveam în escadrile două avioane de acest tip.

Eu nici nu mai ştiam că există aşa ceva! Sistemul care trebuie montat pentru ca avionul să fie localizat se numeşte Emergency Locator Trasmitter, care poate fi cuplat de către pilot sau se cuplează automat la impact. Acest sistem emite pe o anumită frecvenţă, care este recepţionată de organele de control trafic. Ei automat văd locaţia, pot trimite un avion cu o staţie şi te reperează imediat, cu o abatere laterală de câţiva metri. Nu ştiu ce s-a întâmplat. Ori nu aveau sistemul acesta, ori nu avem noi aici, în ţară, ce ne trebuie.

Şi dacă noi nu avem în ţară ce ne trebuie, avionul acesta nu trebuia să zboare în spaţiul aerian, care este foarte circulat!”, a spus dl. Măcroiu. Cât despre aterizarea forţată ce în acest caz a avut loc pe un teren accidentat, dl. Măcroiu a precizat: „În mod normal, se caută un loc cât mai viran, pentru a nu se rupe avionul. O suprafaţă deschisă. Dar aici depinde de cum îţi este norocul. Solul are o importanţă crucială în aterizarea forţată. Din ce am văzut eu, în acest caz, nu au avut ce să facă. Totul a fost la noroc” Ovidiu Măcroiu şi Adrian Iovan au fost colegi la Şcoala Militară, iar cuvintele sursei noastre despre pilotul care a pierit în cumplitul accident de luni sunt numai de laudă: „Am fost colegi de Şcoala Militară. Era cu doi ani mai mic ca mine, avea o experienţă foarte bogată. Vina lui este ZERO.

Am putea spune că vina lui este că se afla în avion, pentru că dacă Guvernul Boc nu tăia pensiile, probabil că acum stătea şi el şi avea grijă de copilul său. Toţi aviatorii care au ieşit la pensie, şi cărora Boc le-a tăiat pensiile, au făcut rate, la copii, la nepoţi. Au făcut credite. Având un salariu de câteva mii de lei şi fiind aruncat la câteva sute de lei, automat îţi vine să-ţi pui capăt zilelor sau să îţi găseşti mai repede ceva de lucru. Şansa lui şi a mea a fost faptul că am mai zburat, fiind relativ tineri.

Advertisement

Dar un om de peste 70 de ani ce să mai facă? Să se ducă la descărcat pepeni pentru a-şi achita ratele la bancă? Sau cum ar trebui să procedeze? Vina trebuie căutată mult mai departe. Nu la vechimea avionului, nu la ce fel de pilot era Iovan. În situaţia sa sunt toţi cei 900 de piloţi pensionari din România. Nu ştiu ce economie s-a făcut atunci când s-au tăiat pensiile a 900 de inşi. În afară de rea-voinţă, eu nu văd altceva. Adrian Iovan era un om calm, simpatic, glumeţ, un om normal. A fost un pilot sârguincios”.

Guvernul Boc a decis, în septembrie 2010, tăierea pensiilor speciale, excepţie făcând pensiile magistraţilor. Adrian Iovan, pensionar în prezent, efectua zboruri pentru a-şi reîntregi veniturile, rămase, după recalculare, cu mult sub limita bunului simţ.

„Noi, aviaţia civilă, am rămas ultima roată de la căruţă. Curtea de conturi se află în plată de anul trecut, diplomaţii sunt în plată, dar aviatorii au rămas ultimii, pentru că probabil au rămas prea puţini sau nu sunt folositori la nimic. Eu am avut pensia net 7.200 lei, cu 34 de ani de zbor, iar domnul Boc mi-a făcut pensia 399 ron! Da, nu lipseşte nicio cifră. Ajutorul social este 350 ron, cam asta este ideea. Mă judec cu ei de trei ani şi două luni, iar acest calvar nu s-a terminat. Nevasta mea, care a fost însoţitor de zbor la Romavia, închisă anul trecut, este în şomaj acum! Eu stau şi mă întreb cu am putea noi să plătim impozitele pe care le-am plătit o viaţă, dacă ei au luat familiei mele toţi banii. Ce aş putea să plătesc cu 399 de lei?”, ne-a povestit fostul coleg al lui Adrian Iovan, dezamăgit de sistemul care „i-a furat” drepturile câştigate prin muncă o viaţă întreagă.

Ovidiu Măcroiu are la activ peste 10.000 de ore de zbor, între anii 1977 şi 2012, iar în multe dintre zborurile sale s-au aflat şefi de guverne din diferite ţări, foşti preşedinţi ai României şi alte personalităţi. „Dacă Anglia nu avea piloţi în timpul războiului , astăzi se făcea BMW la Londra!” Ovidiu Măcroiu


Citește în continuare
Advertisement
Lasă un comentariu

Lasă comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *